Háztartási adminisztráció: nyilvántartások, okmányok és egyéb iratok őrzése, bizonyos feljegyzések megírása. Optimális megoldásban szeretnék neked segítséget nyújtani.
A háztartási adminisztráció nem valami fölösleges dolog. A vagyonodat, a megtakarításaidat, értékeidet, személyi okmányaidat egy helyen, rendben kell tartanod, különben sok időt tölthetsz el a keresgéléssel, vagy egyes iratok pótlásával – sőt, még pénzedbe is kerülhet. Az alábbiakban felsorolom, milyen dolgaidat fontos rendben, egy helyen tartani:
Vagyonnyilvántartás
Ingatlanok (ház, lakás, telek, hétvégi ház):
-
vétellel, hitellel kapcsolatos adatok, okmányok, iratok
-
biztosítások
-
műszaki rajzok
Értékek (képek, ékszerek, egyéb):
-
vétellel kapcsolatos adatok
-
biztosítás
-
fényképek
Megtakarítások iratai, levelezés:
-
bankbetétek
-
értékpapírok
-
befektetések
-
életbiztosítások
Gépjármű(vek):
-
vétellel, hitellel kapcsolatos iratok
-
biztosítások (kötelező, casco)
-
forgalmi
-
szervíz könyv
-
kártörténet
Gépek, berendezések, bútorok és egyéb tartós fogyasztási eszközök:
-
számlák
-
garanciák
-
használati utasítások
Megélhetés, rezsi
Pénz:
- bevételek és kiadások (állandó és változó) nyilvántartása, havi összesítése
- folyószámla
- rövid távú pénzügyi tervek – megtakarítások pl. nyaralásra, iskolakezdésre, stb.
Energia, közüzemi és fenntartási számlák:
- víz
- elektromos energia
- gáz
- szemétszállítás
- közös költség vagy ház fenntartási költsége, iratai
Egyéb iratok
Okmányok:
- anyakönyvi kivonatok
- igazolványok
- jogosítványok
- bizonyítványok
- útlevelek
Címek, telefonszámok, névjegyek, garanciák nyilvántartása:
- család
- rokonok, barátok
- egyéb kapcsolatok
- szolgáltatók, szerelők
- ruhák, cipők beszerzési számlái, garanciái
Nevezetes napok nyilvántartása:
- születésnapok
- névnapok
- évfordulók
Egészségügyi iratok, telefonszámok nyilvántartása:
- családtagok egészségügyi, orvosi vizsgálatok, kezelések dokumentumai
- körzeti orvos, szakrendelések, orvosok telefonszáma, rendelési idők
- ügyeletek és telefonszámok
Háztartási adminisztráció: eszközök, hely
Az iratokat, okmányokat gyűjtheted dossziékban, feliratozva. A nyilvántartásokat készítheted füzetben (háztartási napló) vagy számítógépben (ez utóbbi esetben nem árt, ha van valahol másolat). Vehetsz egy tetszőlegesen bővíthető gyűrűs füzetet is – ahogy neked a legcélszerűbb. Tároláshoz legjobb, ha egy szekrényrészt választasz, akkor ott mindent egy helyen könnyebben megtalálsz. Ha van még szabad energiád, vezethetsz nyilvántartást vendégeknek készített ételekről (nehogy legközelebb ugyanazt tálald fel, a könyvekről, a mélyhűtőben tárolt élelmiszerekről és más dolgokról – ez utóbbiak nekem nem nagyon szoktak sikerülni. Ha el is készítem, a változásokat már rendszerint elfelejtem feljegyezni és akkor újra kell kezdeni az egészet.
Remélem, nem volt nagyon unalmas és semmi fontos nem maradt ki.
Te hogy oldod meg ezt a kérdést? Ha van jobb ötleted, szívesen venném, ha megírnád.
Kép: saját felvétel
Én vezetem mindezeket,sőt az értékesebb dolgokról fényképek is vannak.Szerintem különösen ékszereknél fontos,hogy legyen róla képünk lopás esetére.
Könyveket vezetem ,meg CD-et is.És azt is ha valmelyiket kölcsönadtam.
A számláim és irataim nekem is külön csoportosítva vannak és évenként borítékokban tárolom, 1 évig átlátszó, dossziékban vannak külön. A vendégek, rokonok, család ajándékozása és megvendégelésének felírása igen jó ötlet, köszönöm! Még annyi, hogy a fontos iratok egyhelyen vannak, így csak ott kell keresnem. Van még egy dossziém az intézendő dolgokról, hogy el ne felejtsem!
Még annyit, hogy próbálom a gyerekeimet is erre szokatni, de nem mindig sikerül……. Kösza levelet, üdv: Éva nagymama
Kedves Zsuzsa! Nagyon jókat írtál. Én is lefűzöm gyűrűs mappába az iratokat.
Annyit tennék hozzá:
– osszuk meg családtagjainkkal ezen iratok kezelésének módját, hogy alkalom adtán ők is lefűzzék a számlákat, keressenek benne, elő tudják venni azokat.
Nálunk ugyanis én foglalkozom vele és senki nem is akar tudni róla többet, ez nem jó! Valameilyen szinten vegyük rá szeretteinket arra, hogy ismerjék,
mit hol keressenek vagy nagyon jól cimkézzük fel,
– határidők lejáratát fontos figyelni:pl. személyi igazolvány, lakcímkártya, sírhely megváltás, stb. meddig érvényes. Otthoni kisokos füzetbe vagy naptár utolsó lapjára írjuk és minden évben vezessük át a következőre ezt az éven túli figyelni valót.
Havonta lefüzöm a számlákat, banki kivonatokat egy dossziéba,azon belül lefüzhető nylon tasakba. Így egy dosszié egy évet tartalmaz. Ezután évenként iratrendezőben tárolom. Tíz évente selejtezem ki. A házban ahol lakom van egy fénymásoló iroda ahol letudom „darálni” a feleslegessé vált iratokat. A szerzőséselet anyakönyvi kivonatokat külön dossziéba tárolom.
A könyvekről az idén csináltam egy regiszteres füzetbe listát.
Másról még nem csináltam listát, de tervezem – a tanácsod alapján. Amit nagyon jó ötletnek találtam és Köszönöm.
Üdv: Margit
A háztartási gépek, bútorok esetében én gyártó alapján rakom sorba őket, minden eszköz dokumentuma (számla, garancia, használati utasítás) egy átlátszó lefűző tasakban van és ezek ABC-ben sorakoznak több gyűrűs mappában (aminek az elején tartalomjegyzékben látom mit hol kereshetek). Így egy mozdulattal kikereshetem, amire szükségem van.
A biztosítások, bankszámlák, pénzügyek vezetésére füzet helyett jelszóval védett excel táblázatot használok a számítógépemen, ez biztonságosabb.
A fényképeimből havonta hívok elő bizonyos mennyiséget és rakom be számozott albumokba időrendbe, feliratozva. E célból az azonos méretű (egyforma) albumokat szeretem.
A karácsonyi ajándékokat is vezetem értékkel, számlával együtt, kinek mit ajándékoztam, így elkerülhetem a hasonló meglepetéseket.
Az utazások alkalmával is egy lista alapján csomagolok, így biztosan nem marad ki semmi sem; az úti patika összeállításához is van egy listám.
A nevezetes napokat (évforduló, szülinap, névnap) a telefonomban egyszer beállítottam, hogy emlékeztessen, azóta jelez minden alkalommal.
Ezeken kívül egy füzeten vezetem, hogy milyen honlapra regisztráltam be magamat (felhasználónév, jelszó)
A mélyhűtő tartalmát egy cetlin vezetem ( mi – mennyi- mi a lejárata/fagyasztás ideje), ami egy hűtőmágnessel tapad a hűtő ajtajára, így, ha kiveszek valamit, nem felejtem el lehúzni. Sokkal kényelmesebb egy cetlin elolvasni, mi van a mélyhűtőben, mint a nyitott ajtajánál kotorni a sok fagyott csomag között, ami alatt melegszik is a tartalma.
Amit még nem sikerült megvalósítani, de tervezem, a háztartási gépek (légkondi, kazán, vasaló, párologtató, kávégép stb.) karbantartásának, szűrőbetétek cseréjének (pl. hűtő, szagelszívó) vezetése, ami évente 1-2x történik. Mit – ki szervizelt (elérhetőséggel) – honnan rendeltem alkatrészt.
Köszönöm Nektek az értékes hozzászólásokat, kiegészztéseket. Olyan dolgokat is felvetettetek, amire én nem is gondoltam, pl. a berendezések karbantartásával kapcsolatos dolgok. Ezek nagyon fontosak lehetnek a hosszú időtartamú használat miatt.
A hozzászólásaitokból egyetlen dolog viszont hiányzik – bár Andrea utalt rá: ez a bevételek és kiadások nyilvántartása, kezelése. Erről mi a véleményetek? Hogy oldjátok meg ezt a kérdést?
Még azt is fel szoktam írni, hogy a családban, barátoknak mit adok ajándékba szülinapra, karácsonyra… Főleg olyan személyeknél jó, akiknek mindig nehezen jut eszembe ajándékötlet (jellemzően a család férfitagjai), ezért rendszeresen kapnak pulcsit, parfümöt, így ha valami eszembe jut, akkor gyorsan meg tudom nézni, nem-e azt kapott legutóbb is 🙂
Szia, Berni!
Te igazán nagyon alapos vagy ebben a kérdésben. Ezt nem sokan írják rajtad kívül!